Українська мова

 для опрацювання додано завдання 08.10

Значущі частини слова

Основа – частина слова без закінчення, яка виражає лексичне значенням слова.

Закінчення – змінна частина слова, яка слугує для зв’язку слів у словосполученні та реченні.

Корінь – значуща частина слова, спільна частина спільнокореневих слів, яка виражає їхнє лексичне значення.

Префікс – значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і слугує для утворення нових слів.

Суфікс – значуща частина слова, яка стоїть після кореня й слугу для утворення нових слів.

 

Тренувальні вправи

Спишіть текст у виділених словах позначте префікс, корінь, суфікс, закінчення.

Непомітно минало літо. Промайнуло, як один погожий день, і надходила осінь. Золота осінь, коли достигає виноград, коли набряклі червоним соком грона обтяжують лози…

Але хлопці не огляділися, коли минув місяць – надійшла вже справжня осінь, з прозорим небом, з ранішніми заморозками, з інеєм на пожухлих травах у ярках і вибалках, з павутинням на всьому.

 

 

для опрацювання додано завдання 21.09 - 25.09

урок 12,13,14

Урок 12

Антоніми. Словники антонімів.

Слова з протилежним значенням називають антонімами.

Слова антоніми зазвичай указують на:

·      Якість (швидкий-повільний);

·      Кількість (багато-мало);

·      Простір (вперед-назад);

·      Час (зима-літо);

·      Дію (говорити-мовчати);

·      Стан (війна-мир);

·      Почуття (любов-ненависть);

·      Стосунки між людьми (друг-ворог).

У словнику антонімів подані пари слів, що відображають протилежність, розташовані за абеткою. Такі пари слів називають антонімічними парами.

Тренувальна вправа

Спишіть речення. Підкресліть антоніми. Визначте, якою частиною мови вони виражені. (Вправа 87)

1. Збери ,сину, усю родину, і близькую, і далекую, і вбогую, і багатую.

2. Порожня бочка гудить, а повна – мовчить.

3. Правда кривду переважить.

4. Згода буду, а незгода руйнує.

5. Добре вперед дивитися, але треба й назад оглядатися.

6. Хто що заслужив: одному – шана, іншому – зневага. (Народна творчість)

 Урок 13

Омоніми. Омоніми та багатозначні слова. Словники омонімів.

Слова однакові за звучанням або написанням, але різні за значенням, називають омонімами. Наприклад: чайка (морський водоплавний птах) – чайка (бойовий човен запорозьких козаків).

Відомості про омоніми (лексичне значення, приклади вживання, поширені словосполучення тощо) містять словники омонімів.

Багатозначні слова зберігають зв’язок між лексичними значеннями (стіна – вертикальна міцна частина будівлі; стіна – «людська стіна» моральна перепона між людьми).

Омоніми не пов’язані між собою будь-яким загальним значенням (коса – сплетені в одне пасмо волосся; коса – сільськогосподарське знаряддя праці).

Тренувальні вправи:

1. Визначте,  якими частинами мови виражені наведені омоніми.

Насип, насип; діти, діти; ніс, ніс; мету, мету; плачу, плачу; дорога, дорога.

2. Прочитати речення. Знайти в них омоніми і пояснити їх значення. (Усно)

1. Виплива на сині ріки ясен місяць іздаля. Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів. 2. Далеко в лісі кує зозуля. Він кує і зварює турбіни для ектростанцій. 3. Поза Косовом – сінокоси, і гуцули з гострими косами, і дівчата з довгими косами, копиці пропахли грозами.

Урок 14

Пароніми. Словники паронімів

Пароніми – слова, близькі за звучанням; належать, як правило, до тієї самої частини мови, але різні за значенням, вимовою, написанням.

Наприклад: компанія (група людей, товариство) – кампанія (певні заходи, військові дії).

Відмінність може бути:

·      В одній букві – мимохіть (мимоволі, ненароком) і мимохідь (по дорозі, між іншим);

·      У зміненому префіксі – допускати (дозволяти робити що-небудь) і припускати (уважати за можливе);

·      У зміненому суфіксі – сердечний (усе, що стосується серця) і сердешний (який викликає співчуття).

Словники паронімів допомагають практично засвоїти відтінки значення та особливості вживання близьких за звучанням слів.

 

Тренувальні вправи

1. Прочитайте словосполучення. Поясніть відмінності у значенні прикметників (Усно). Складіть і запишіть речення з двома запропонованими парами словосполучень (на вибір).

1. Земна куля. Земельна ділянка. 2. Зимові рукавички. Зимна днина. 3. Корислива мета. Корисна порада. 4. Музикальний слух. Музична школа. 5. Людне місце. Людяне ставлення. 6. Вихований учень. Виховний момент.

 

 урок  8, 9, 10

 18 вересня    Урок 10

Однозначні й багатозначні слова. Використання багатозначних слів у прямому й переносному значенні.

Слова, що мають два та більше лексичних значень, називають багатозначними. Наприклад слово рукав за тлумачним словником має три значення:

1. Частина одягу, що покриває руку.

2. Відгалуження ріки.

3. Пристрій у вигляді труби для відведення рідин, газів і сипких речовин.

Слова, що мають одне лексичне значення називають однозначними. Наприклад: деруни (оладки з тертої картоплі).

У багатозначних словах одне із значень – первинне, перше. Його називають прямим значенням слова. Інші значення – вторинні, образні. Їх називають переносними.

Тренувальні вправи

1. Розподіліть подані слова за зразком. Заповніть таблицю в зошиті. (Вправа 63)

Однозначні слова

Багатозначні слова

Бузок

Вушко

 

Велосипед, калина, крапка, лінія, жайворонок, Карпати, слово, плаче, легкий, буква, вітрянка, чорнобривці, вушко, будинок, бузок.

2. До кожної пари іменників доберіть із довідки потрібний прикметник. Запишіть утворені словосполучення. Підкресліть ті з них у яких прикметники вжито в переносному значенні. (Вправа 73).

Руки, прикраси; осінь, характер; полин, доля; ніж, погляд; спогад, хліб; кімната, настрій.

Довідка: золотий, світлий, свіжий, похмурий, гострий, гіркий.

Наприклад: золоті руки, золоті прикраси.

 

 17 вересня     Урок 9

Лексичне значення слова. Лексична помилка та її умовне позначення. Тлумачний словник.

Прочитайте та запам’ятайте.

Усі наявні в мові слова – це її словниковий склад, або лексика. Науку, яка вивчає значення слів, їхнє вживання, називають лексикологією.

Лексичне значення слова – це те, що слово означає. Граматичне значення слова вказує на належність слова до певної частини мови та на його граматичні ознаки.

Лексичне значення слова розкривається у тлумачному словнику. За словником визначають: однозначне слово чи багатозначне.

Види лексичних помилок:

-       використання слова в невластивому йому лексичному значенні;

-       використання замість слів української мови росіянізмів;

-       повторення того самого слова або спільнокореневих слів.

 

Тренувальні вправи

1. Прочитайте уривок із вірша. Випишіть виділені слова, які належать до самостійних частин мови. Визначте лексичне значення виписаних слів за Тлумачним словником (вправа 59).

Ластівко біля вікна,

Ластівко нашої хати,

Що тобі, ластонько, дати:

Меду, борщу чи пшона?

Ластонько, літа кінець.

Діток твоїх би до хати,

Я научу їх писати:

Небо, Дніпро, горобець…

(М.Вінграновський)

2. Виконати вправу усно.

Прочитайте речення, визначте допущені в них лексичні помилки.

1. Іспит з державної мови здають в усіх учбових закладах.

2. Школяр має навчатися користуватися словниками і справочниками.

3. Я рахую, що відвідувати книжний магазин потрібно почаще.

 

Неправильно

Правильно

Іспити здають

Учбовий заклад

Я рахую, що

Книжний магазин

Почаще

Справочник

Іспити складають

Навчальний заклад

Я вважаю, що

Книжковий магазин, книгарня

Якнайчастіше

Довідник

 

 

 15   вересня        Урок 8

1. Прочитати та переказати твір, написати тему та головну думку твору, скласти до нього план.

Неопалима купина

Ще в сиву давнину на Поділлі, у тихій і затишній долині, де било з-під землі кришталеве джерело, осіли люди. Жили мирно і щасливо, аж поки на рідний край не напали монголо-татарські орди. Не раз налітали люті вороги, але щоразу підіймалося з руїн село.

Якось зненацька наскочили ординці, спалили хати та повели всіх людей у полон. Нікому було вже відбудовувати село. І тоді сталося диво. На попелищі І в долині виросли дивовижні рослини, які не боялися вогню, бо самі спалахували полум’ям і залишалися цілісінькими. Здавалося, в них уселився дух непоборного народу, що його ніякі вороги не могли зломити…

У народі назвали цю рослину неопалимою купиною. Так розповідає легенда.

У деяких місцевостях нашої країни так називають ясенці, що споріднені з жовтоцвітною рутою запашною.

Ясенці — дуже гарні рослини. Мають привабливі білі або рожеві п’ятипелюсткові квітки, зібрані у китицеподібні суцвіття. Причому чотири пелюстки спрямовані вгору, а п’ята — донизу. Чіткі темніші жилки па пелюстках збігаються у центральній частині квітки, де на її дні міститься нектар.

Ясенець має цупке темно-зелене непарноперисте листя, схоже формою на листочки ясена. Мабуть, тому і назвали її лагідним словом ясенець.

 


Комментариев нет:

Отправить комментарий